Mitől függ, hogy gyermekem eléri-e a céljait?
„Nem csupán képességeinktől vagy tehetségünktől, sokkal inkább szemléletmódunktól függ, elérjük-e céljainkat. A megfelelő szemlélettel nemcsak gyerekeinket motiválhatjuk iskolai teljesítményük javítására, de mi is rengeteget fejlődhetünk mind szemémélyes, mind szkami téren” – Carol S. Dweck: Személetváltás c. könyv fülszövegéből idézet
Számomra az egyik legmeghatározóbb könyv volt, ami szerencsére még gyermekeim születése és a tanítás előtt a kezembe került.
Dweck szerint az akaraterő nem kizárólagos tényező; a sikerhez olyan gondolkodásmód kell, amely támogatja a folyamatos fejlődést, a hibákból való tanulást és a belemerülést a kihívásokba. Ez a szemléletmód erősíti a kitartást és a motivációt, amelyek valóban segítenek elérni a céljainkat, még ha közben nehézségekbe is ütközünk.
A könyv két alapvető hozzáállást különböztet meg a tanuláshoz és az élet kihívásaihoz: a rögzült és a fejlődő szemléletet.
A rögzült szemlélet azt gondolja, hogy képességeink adottságok, amelyek nem változtathatók, míg a fejlődő szemlélet azt vallja, hogy a kitartó munka, a tanulás és a próbálkozás által folyamatosan fejlődhetünk.
Szülőként kulcsfontosságú, hogy támogassuk gyermekünkben a fejlődő szemlélet kialakulását. Ha azt hangsúlyozzuk, hogy a hibák nem kudarcok, hanem tanulási lehetőségek, gyermekünk bátrabban vállalja a kihívásokat, kitartóbb lesz, és önbizalma nő. Ezáltal nemcsak az iskolai eredmények javulnak, hanem az egész élethez való hozzáállásuk is pozitívabbá válik.
A rögzült szemléletre épülő elvárások viszont megakadályozhatják a gyermeket abban, hogy kilépjen a komfortzónájából, és félhet a kudarctól, ami hosszú távon gátolja a fejlődést. Rengeteg szorongást és stresszt okoz számára.
A szülői támogatás, a pozitív megerősítés és az odafigyelés segít, hogy a gyerek megtanulja értékelni a fejlődési folyamatot. Mindezek eredményeként, nem csupán tanulási sikereket ér el, hanem életre szóló készségeket és egészséges önképet is kialakít.
HOgyan néz ki ez a gyakorlatban?
„Nagyon ügyes vagy”
„Milyen okos vagy!”
Szülőként ilyen és ehhez hasonló mondatokkal igyekszünk motiválni, lelkesíteni, dicsérni gyermekeinket és mindezt a legjobb szándékkal tesszük.
Mit üzen ez a gyereknek és hogyan lehetne ettől jobban csinálnunk?
Az említett dicséretek hátránya, hogy a gyerek úgy érzi, a siker és az értékesség elsősorban adottságokon, tehetségen múlik, és nem az erőfeszítésen, így korlátozhatja a motivációját, mert félhet a kihívásoktól és a hibázástól, hiszen azok az „ügyességének” vagy intelligenciájának hiányát jelezhetik. Emiatt könnyebben feladja, ha nem megy elsőre jól valami.
Carol Dweck kutatásai szerint sokkal hatékonyabb, ha az erőfeszítést, kitartást, tanulást és fejlődést dicsérjük, mert ez a dicséret támogatja a fejlődő szemlélet kialakulását. A gyerek így megtanulja, hogy a tanulás folyamata értékes, és a nehézségek legyőzhetők.
Egy fejlődő szemléletű szülő a gyermeket nem pusztán az eredményekért dicséri, hanem a folyamatért, az erőfeszítésért, a kitartásért és a fejlődésért.
Így a dicséret a következőkre fókuszál:
-
„Nagyon kitartóan dolgoztál ezen a feladaton, ez fantasztikus!”
-
„Látom, hogy sokat gyakoroltál, és ez igazán meglátszik a fejlődéseden.”
-
„Jól kezelted, hogy nehéz volt, és nem adtad fel.”
-
„Nagyon kreatív vagy a problémamegoldásban, ez segíteni fog a tanulásban is.”
-
„Köszönöm, hogy így figyelsz, és megpróbálod megérteni, még ha nem is ment elsőre.”
Ez a fajta dicséret a gyerek önbizalmát és motivációját növeli, és arra tanítja, hogy a siker kulcsa a tanulás és a fejlődés folyamatos munkája.
Nem az adottságokra vagy a kész eredményre fókuszál, hanem a tanulási útra és erőfeszítésre.
Szia,
Zita vagyok keress bátran
hello@tankonyvontul.hu